justlikethat

SM i blomsterbinderi

Publicerad 2012-04-15 11:49:21 i Allmänt,

Igår spenderade jag hela dagen på trädgårdsmässan för att kolla in SM i blomsterbinderi.
I fredags hölls Semifinalen där 18 tävlande fick i tre olika uppgifter. Den första uppgiften var att göra valfri brudbukett, den andra att göra en dekoration eller en plantering i ett brickbord och den tredje uppgiften som hette "mitt blomstrande drömträd". Den sista uppgiften hade deltagarna fått veta innan tävlingen och fick förbereda olika "konstellationer" som skulle användas till uppgiften.

Från semifinalen gick 7st tävlande vidare till final och det var alltså den jag kollade på igår.
I finalen fick de tävlande i uppgift att göra en trädgårdsinstallation under 2 timmar och den andra uppgiften var att göra ett arrangemang i 15st akrylvaser under 1 och ½ timme.

Under tävlingarna får de deltagande vissa kriterier som ska uppfyllas och en viss tid som arbetet ska utföras på. Alla får likadana blommor och samma antal blommor.
Arbetena bedöms av olika domare, där bedömningen antingen är öppen eller sluten. Domarna går efter olika bedömningskriterier som är uppdelade i 4 "huvudkriterier";helhet, färg, idé och teknik där man kan få upp till 25 poäng för varje.


Bild lånad från SM i blomsterbinderis facebooksida.
Kolla gärna in där för mer information.

Idag klockan 12 utnämns vinnaren.
Tänkte att jag skulle lägga upp lite bilder i nästa inlägg men nu vet ni iaf hur tävlingen fungerar och om ni har några frågor så är det bara att fråga på.

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela